Lynkursus: Crowdfunding
Crowdfunding er en spændende, ny mulighed for at skabe borgerlystne projekter ved hjælp af både faglige og økonomiske sammenskudsgilder. Det kan bogstaveligt talt oversættes som ’flokfinanciering’ – og det udtryk kan vi faktisk rigtig godt lide. For det betyder, at det er en samlet flok, der går sammen om at føre en idé, et initiativ, et projekt ud i livet.
At alle dem, der ville ønske, projektet fandtes, går sammen om at støtte projektmagerne, så de kan føre det ud i livet. På den måde kan projektmagerne føre en idé ud i livet, uden selv at risikere deres økonomiske liv og lemmer – og uden at skulle bruge deres energi på at søge fondsstøtte. Med flokfinanciering slipper projektmagerne for at gå på kompromis med deres projekt for at tilpasse idéen til forskellige puljer. Og det giver plads til nogle helt andre typer projekter end dem, der passer ind i støttekasserne.
Samtidig giver det projektmagerne mulighed for relativt hurtigt at få en fornemmelse af, om deres projekt vækker genklang. Og for at rejse financieringen til det, hvis det gør. Her er projektets relevans, energi og projektmagernes troværdighed i højsædet. Men mindst lige så interessant: alle andre får mulighed for at bidrage og påvirke projektet undervejs i projektet, så det bogstaveligt talt bliver ’flokkens’ projekt. Man løfter i flok og bidrager med det, man kan. Crowdfunding har allerede vundet stor udbredelse i USA med sider som Kickstarter.com og IndieGoGo.com, men det er stadig i sin vorden herhjemme. Herhjemme foregår crowdfunding typisk via platformen Booomerang.dk, der har været i gang siden 2011.
Kort fortalt fungerer crowdfunding ved, at projektmagerne opretter en kampagneside for deres projekt på en online crowdfunding-platform. På kampagnesiden beskriver de, hvad projektet går ud på, hvorfor det er vigtigt, hvor mange penge, de skal bruge – og hvor længe kampagnen løber. Man udbyder også forskellige belønninger, som tak for støtten. Belønningerne udløses ved forskellige støttebeløb. Så hvis man for eksempel støtter med 50 kroner får man en e-bog, men hvis man støtter med 500 kroner kan man få en bog og en t-shirt, og ved beløb højere end 1000 kroner, kan man komme med til et særligt arrangement. Priserne og belønningerne bestemmer projektmagerne selv.
Når kampagnesiden er klar, gælder det om at få så mange som muligt til at besøge den, tænde på projektet, så de bliver overbevist om, at de skal støtte. De vælger selv, hvor meget de vil støtte med, og hvilken af de udbudte belønninger, de vil have til gengæld.
Hér ligger det hårde arbejde, for de fleste crowdfunding-platforme kører efter et alt-eller-intet-princip: Hvis projektet når målet inden deadline, får projektmagerne pengene, og alle støtterne får deres belønninger. Men hvis projektet ikke når i mål inden deadline, får alle støtterne deres penge retur, og projektmagerne får ikke andet, end de erfaringer, de så forhåbentlig er blevet rigere. Denne sikkerhedsmekanisme er med til at give eventuelle støtter ro i maven, så de ikke risikerer at miste penge på projekter, der ikke når i mål. Hvis crowdfundingen ikke lykkes, kan de i stedet støtte andre projekter med de samme penge.
Flok-financieringstanken er stadig meget ny herhjemme, og derfor kan det føles sårbart og grænseoverskridende at være blandt crowdfunding-pionererne. På mange måder er crowdfunding den mest ærlige og bæredygtige måde at skaffe penge på. For hvis du kan overbevise tilstrækkeligt mange andre om, at dit projekt fortjener deres støtte, så ved du, at projektet er relevant for andre end dig selv — og så er dit projekt allerede ved at lykkes.
Her er 10 råd til, hvordan du selv kan nå i mål med en crowdfunding-kampagne:
1. Projektet skal være vigtigt og inspirerende – og gøre en forskel for andre, end dig selv
Hvis andre skal støtte dit projekt og hjælpe med at sprede budskabet – og det har du brug for, hvis du skal nå målet inden deadline – er det vigtigt, at de tænder på idéen. De skal føle lige så stærkt for, at idéen bliver ført ud i livet, som du selv gør. Og det kommer de typisk til, hvis dit projekt rækker langt ud over din egen næsetip. Jo mere det projektet gør noget godt for andre, deler perspektiver eller erfaringer, mange har interesse i at høre om – eller ’bare’ forskønner eller beriger lokalmiljøet – jo mere vil andre føle for det. Andre skal kunne forstå, hvorfor det er vigtigt, og hvorfor du har brug for deres penge til at få gjort noget ved det.
2. Din og projektets troværdighed er alt-afgørende
Det er vigtigt, at du — og dit projekt – fremstår så troværdigt som muligt. Hvis andre skal støtte projektet og sprede budskabet til deres venner, skal det være så let for dem som muligt at forstå, hvad det går ud på, og hvordan man kan hjælpe dig videre. Projektbeskrivelsen og præsentationsvideoen skal være så overbevisende, at man får lyst til at støtte projektet, uden at kende dig personligt. Folk skal kunne tro på, at du er i stand til at føre projektet ud i livet. Derfor skal du virkelig sandsynliggøre, at du er i stand til at gøre det, du siger, du vil gøre. Beskriv, hvorfor du er helt særligt kvalificeret til at gennemføre dette projekt. Hvis du vil skrive en bog, så fortæl om dine erfaringer som skribent og vis eksempler på tekster, du har skrevet. Lav et reality check på dit projekt: Hvis du læste om dette uden at kende dig, ville du så støtte det?
3. Vis, hvad du søger støtte til
Alle er bange for at købe katten i sækken. Vis helt konkret, hvad det er du søger støtte til, og hvorfor du har sat dit crowdfunding-mål til lige præcis dette beløb. Hvad skal pengene bruges til? Du kan med fordel lave et budget-udkast, så alle støtter kan se, præcis hvad pengene går til. Vær opmærksom på, at folk er meget mindre tilbøjelige til at støtte, hvis alle pengene skal gå til din løn, så kunne du jo bare arbejde for pengene ligesom de selv gør. Men hvis du selv lægger masser tid og energi i projektet, og du i stedet søger penge til helt håndgribelige udgifter – tryk, produktion, programmering, design – vil folk som regel være mere villige til at støtte.
4. Tilbyd en bred palette af belønninger i mange forskellige prisklasser
Det er vigtigt at gøre belønningerne ved at støtte projektet så appellerende som muligt. Det er din mulighed for at tilbyde noget, som kun du kan levere. Det kan være særlige limited edition T-shirts, det kan være en middag med dig eller en personlig invitation til lanceringsfesten. En kreativ belønning kan få næsten lige så meget opmærksomhed som selve projektet.
5. Forklar, hvordan crowdfunding fungerer
Vi danskere er efter sigende berygtede verden over for at være nogle af de eneste, der aldrig lægger noget i donationsboksene, når vi besøger museer og udstillinger verden over. Og på samme måde kan crowdfunding virke fremmed for de fleste danskere. Men hvis du forklarer crowdfunding som en slags forudbestilling i stedet for en donation, så kan de fleste bedre forholde sig til det. I den bedste af alle verdener lærer vi lige så stille at støtte gode idéer simpelthen fordi de ellers ikke bliver til noget, og det er en god ny mulighed for at give rum for tanker og idéer, der ikke ellers ville være blevet ført ud i livet. Men i en overgangsfase er det ok at fokusere på muligheden for ’forudbestilling’.
6. Sørg for at få folk med fra starten
Få dine venner og familie og fans til at støtte projektet helt fra start, så der allerede er gang i indsamlingen, når dem, du ikke kender, besøger siden for første gang. For når alle andre kommer ind på kampagnesiden for dit projekt, vil det virke lidt tomt – og meget urealistisk at nå målet – hvis der endnu ikke er nogen, der har støttet projektet. Hvis der allerede på kort tid er samlet et par tusinde kroner ind, virker det straks mere som en succes, man bidrager til.
7. Hold gryden i kog
Det er langt fra nok bare at oprette en crowdfunding-kampagne, og så tro, at folk selv finder frem til den. Det er et ret stort arbejde at holde gryden i kog og vise, at kampagnen stadig kører. Brug din hjemmeside, dit nyhedsbrev, sociale medier, presseomtale, arrangementer og alt, hvad du kan finde på af andre kanaler, til at fortælle om status på kampagnen. Sørg for løbende at dryppe nyt indhold og smagsprøver ud, der kan holde folk interesserede. Det kan være små videoklip, smagsprøver på grafikken, invitationer til en støttefest. Hvad det skal være, afhænger fuldstændig af dit projekt. Det vigtige er, at du viser, at du arbejder hårdt på sagen.
8. Du skal minde folk om det, mange, mange – mange – flere gange end du tror
Vær forberedt på, at det er hårdt arbejde at crowdfunde. Selv de, der rigtig gerne vil støtte, skal mindes om det igen og igen, før de får det gjort. Du skal fange dem på vidt forskellige tidspunkter på døgnet, for at du endelig rammer dem på et tidspunkt, hvor de ikke alene lige har et øjeblik, men også deres kreditkort lige ved hånden. Til sidst kan det føles grænseoverskridende, og alligevel kan du støde på mange, der siger: ”Hvad for en kampagne – det har du da aldrig sagt noget om.” Det kan være ret grænseoverskridende at blive ved at gentage sig selv. Og man kan let komme til at føle, at man spammer folk. Men hvis du kan vise, at dit projekt ikke handler om dig selv og din egen forfængelighed, men faktisk prøver at gøre en forskel, vil andre være mere tilbøjelige til at tilgive, at du taler så meget om det. På den måde kan målet hellige midlet.
9. Styrk fællesskabet og følg op
I sidste ende handler crowdfunding om relationer. Du får en relation til alle dem, der har støttet dit projekt, og vist dig tillid. Det er ikke bare en masse mennesker, der har købt en bog eller et stykke software af dig. Det er et fællesskab af mennesker, der tror på dig og din idé. Som vil dig det godt. Sørg for at styrke og pleje dette fællesskab, uanset om dit projekt når i mål eller ej. Du skal selvfølgelig ikke spamme dem – men sørg for at fortælle dem, hvordan projektet udvikler sig og at takke dem for støtten. De har vist dig en masse tillid. Don’t let them down.
10. Det handler om meget andet end penge
Crowdfunding er også en meget følelsesladet proces. Man kan nå at blive rigtig nervøs over, om man mon når målet og have det dårligt ved at blive ved og ved og ved at gentage budskabet. Men man bliver også helt utroligt taknemmelig, hver gang man får en mail om, at nogen har støttet projektet. Det er dejligt at læse de mange hilsner, der ofte følger med donationerne. Og man kan lære rigtig meget om sit projekt ved at se, hvad andre skriver og fremhæver, når de skal anbefale andre at støtte projektet. Samtidig er der gode chancer for, at dem, der ikke kan støtte med penge, i stedet støtter med hjælp og knowhow – så hele dit projekt virkelig bliver til ved hjælp at ét stort sammenskudsgilde.